7 jaar na de start: waarom groeide de Antwerp Urban Trail uit tot een blijvend succes?

Nog twee maanden en dan staat de Antwerp Urban Trail op het menu, de traditionele opener van de Keytrade Bank Urban Trail Series. Het evenement viert op 17 maart zijn zevende verjaardag. Wat maakt die Antwerp Urban Trail zo populair?

Vlaanderen kreeg er in 2013 een compleet nieuw loopevenement bij: een stadsloop langs de mooiste bezienswaardigheden. De Antwerp Urban trail ging dwars door de Stadsfeestzaal, het Centraal Station en rusthuis Hof van Liere. Extra passages door Park Spoor Noord en de Vlaaikensgang gaven de Urban Trail een eigen gezicht. Organisator Greg Broekmans: “Het enthousiasme voor dit nieuwe concept in Antwerpen was enorm: de 4000 plaatsen waren heel snel weg. Daarom organiseerden we datzelfde jaar nog een andere Urban Trail, in Brugge. De aanpak was uniek. In Lyon bestond er ook een Urban Trail, maar dat was een echte trailwedstrijd in de heuvels. In Antwerpen zijn er geen heuvels, maar wel veel trappen. En omdat we daar nog passages door gebouwen aan toevoegden, kregen we de perfecte mix van cultuur, toerisme en sport.” Het concept groeide uit tot de Urban Trail Series. Met acht evenementen in België (Namen, Mechelen, Antwerpen, Gent, Hasselt, Brussel, Bergen, Brugge), maar ook tien in Nederland, zes in Duitsland, en zelfs een in Zweden (Stockholm).

In ons magazine kijken we terug op elke editie van de Antwerp Urban Trail tot dusver en blikken we ook vooruit op de komende editie. Je leest het artikel in ons januarinummer (nu in de winkels) of hier digitaal.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?