5 redenen waarom je je loopschoenen beter afwisselt

Door meer dan één paar loopschoenen te gebruiken, kan je blessures vermijden en geld besparen op de langere termijn.

Het belangrijkste item voor lopers is ongetwijfeld hun loopschoenen. Veel lopers hebben een paar dat ze gedurende een periode telkens aantrekken tot het versleten is en ze een nieuw paar moeten kopen. Maar twee (of meer) schoenen tijdens een bepaalde periode afwisselen, brengt verschillende voordelen met zich mee.

1. Je verkleint het blessurerisico

Als je je schoenen erg intensief gebuikt, zullen ze steeds minder ondersteuning en demping bieden, wat kleine kwaaltjes in de hand kan werken, maar evengoed kan leiden tot ernstigere blessures. Door je schoenen een dagje (of twee) rust te gunnen en een ander paar te gebruiken, behouden beide modellen langer hun structuur en bieden ze langer de steun die je nodig hebt. Bovendien kan je een ander looppatroon hebben bij een ander paar loopschoenen, waardoor je diverse spieren aanspreekt en niet telkens hetzelfde lichaamsdeel belast. Wetenschappelijke studies bewijzen dan ook dat lopers die afwisselen tussen twee paar bijna 40% minder kan hebben op blessures.

2. Je schoenen gaan langer mee

De middenzool van je schoenen zou zo’n 24 uur nodig hebben om volledig weer in zijn originele staat terug te keren na een loopsessie. Door af te wisselen met een ander paar geef je kan je zool opnieuw zijn oorspronkelijke vorm aannemen, zodat je soepel en comfortabel kan lopen als je ze opnieuw aantrekt. Als je je schoenen niet voldoende ‘hersteltijd’ geeft, zal er sneller slijtage optreden en zal de levensduur van je favoriete paar aanzienlijk afnemen.

3. Je bespaart geld

Hoewel het je aanvankelijk meer zal kosten om twee paar loopschoenen te kopen, zal je toch geld besparen op de langere termijn, omdat elk paar langer zal meegaan. Als het financieel mogelijk is, zijn twee paar loopschoenen dus een slimme investering.

4. Je zal sneller de perfecte schoen vinden

De perfecte loopschoen vinden, is een proces van trial & error. Door twee paar te hebben, kan je verschillende modellen ‘gelijktijdig’ uittesten en zien wat voor jou werkt. Je kan ze perfect met elkaar vergelijken, wat je helpt in je zoektocht naar de perfecte loopschoen voor jouw voet.

5. Je hebt verschillende schoenen voor verschillende loopdoelen

Niet elke schoen is geschikt voor elk type training of wedstrijd. De schoen die je bijvoorbeeld draagt voor een snelle training op de atletiekpiste is niet geschikt voor een duurloop van 20 kilometer, en de schoenen die je draagt op een rustigere training, zal niet responsief genoeg aanvoelen voor een tempoloop of fartlek. En dan zijn er natuurlijk nog de specifieke trailschoenen die je nodig hebt als je graag op oneffen en onverharde terreinen loopt. Met verschillende modellen haal je er dus ook op trainingsvlak voordeel uit: je zal steeds het maximale uit elk type loopje kunnen halen.

Like this article? Share it!

Misschien vind je deze ook interessant?